Arxivar la ‘performance'

Esther Ferrer, durant la seva actuació a la 5a edició de la trobada de ‘performance' i poesia d'acció de les Escaules, La Muga Caula. Foto: JOAN CASELLAS.


L'European Live Art Archive (ELAA), el primer arxiu de ‘performance' a l'Estat d'abast europeu, inicia les seves activitats a Girona amb l'artista Esther Ferrer








El concepte de performance, una acció artística en directe en què la línia invisible que divideix l'artista del públic s'esvaeix tot sovint, dificulta –i molt– la possibilitat de documentar-la. Això, juntament amb el fet que es tracta d'un art viu i efímer, complica aquesta tasca arxivística. És per això que, sovint, sobretot des del camp de la docència, es troba a faltar documentació històrica de les obres que han realitzat nombrosos artistes durant les últimes dècades a Europa. I precisament per compensar aquest buit, tres grans institucions vinculades a l'art, com són la Càtedra d'Art i Cultura Contemporanis de la Universitat de Girona, la Ruskin School of Drawing and Fine Art de la Universitat d'Oxford i la Glogauair de Berlín, s'han unit per tirar endavant un ambiciós projecte que, en paraules de la seva directora, Maria Josep Balsach, “pretén reunir, centralitzar, estudiar i permetre la recerca i l'estudi d'aquestes arts”. Es tracta de l'European Live Art Archive (ELAA), el primer arxiu de performance de l'Estat espanyol d'abast europeu, que des d'ahir va iniciar les seves activitats a Girona, seu des d'on es coordinarà a través dels tres puntals que la formen, l'esmentada professora de la UdG Maria J. Balsach, Imma Prieto i Denys Blacker. L'associació Gresol, el Museu d'Art de Girona, l'ERAM i el museu Modern Art Oxford també en són col·laboradors destacats.
L'ELAA té previst iniciar les seves activitats realitzant, des de cada centre internacional, una dotzena d'entrevistes, una cada mes, a performers històrics (en el cas de la càtedra gironina, artistes de l'acció de la península Ibèrica). Tot aquest material s'anirà introduint a la pàgina web www.liveartarchive.eu, que ja està activa. Un simposi internacional, trobades amb arxius privats i la col·laboració de festivals com el FEM també són altres elements essencials d'aquest projecte.
Pel que fa a les entrevistes, la primera artista a batejar-se ha estat Esther Ferrer, performer basca amb una àmplia trajectòria i un gran reconeixement internacional que és present aquests dies a Girona per deixar el seu testimoni. Curiosament, i per deixar constància de la dificultat d'aquesta feina, durant la roda de premsa de presentació del projecte celebrada ahir, la mateixa artista va deixar palesa la seva actitud combativa instant les impulsores de l'ELAA a “demostrar com es pot documentar la performance” i solucionar així aquest històric problema tenint en compte que “captivar l'instant és impossible”. En un interessant debat obert que es va establir davant dels assistents a l'acte, Ferrer va remarcar que la tasca de documentació “pot contradir en certa manera l'essència de l'efimeritat dels treballs de performance”. El repte és aquí i el projecte ELAA ja ha posat la primera pedra.
Després de la visita d'Esther Ferrer, els propers artistes a ser entrevistats seran Fina Miralles, Isidoro Valcárcel Medina, Carles Hac Mor, Bartolomé Ferrando i Rosa Galindo.




Comentarios

Entradas populares